Cadillac klub Česká republika

Světový přínos značky Cadillac

1902

První automobil Cadillac byl vyrobený 17. října 1902. Byl poháněn jednoválcovým motorem s výkonem 10 koní.

1905

Cadillac představil svůj 4válcový motor. Stal se tak průkopníkem víceválcových motorů.

1908

Cadillac vyhrál mezinárodně uznávanou cenu Dewar Trophy udělovanou Královským automobilovým klubem Velké Británie. Ocenění získal v souvislostí se zaměnitelností dílů. Tři vozidla Cadillac byla testována v ulicích Londýna a potom zcela rozebrána. Více než 2000 dílů tří automobilů bylo smícháno a auta byla následně poskládána. Po složení následoval „acid test“ — mechanik klikou nastartoval vozidla. První dva vozy nastartovaly na první otočení, třetí potřeboval dvě otáčky. Následná 500mílová demonstrace potvrdila zaměnitelnost (standardizaci) všech 721 komponentů vozidla. Cadillac začal legitimně používat slogan „Standard of the World“.

1909

Cadillac byl včleněn do koncernu General Motors Corp.

1910

Cadillac je prvním výrobcem nabízejícím uzavřenou karosérii jako standardní vybavení.

1912

Cadillac jako první na světě nahradil startování klikou důmyslným elektrickým spouštěčem — startérem. V tomto roce též zavedl elektrické osvětlení vozidla, a tak vyhrál podruhé Dewarovu cenu a stal se jediným výrobcem automobilů na světě, který ji vyhrál dvakrát. Brzo začaly automobilky celého světa následovat Cadillac a instalovat do svých vozidel podobné elektrické startéry a osvětlení.

1915

Cadillac jako první na světě nabízí sériový model s vodou chlazeným motorem V8. Ministerstvo obrany USA zakoupilo více než 2000 Cadillaců V8 pro použití v Evropě během první světové války.

1922

Cadillac začal řídit palivovou směs termostaticky. S výjimkou sytiče při startování byl řidič ušetřen jakéhokoliv nastavování karburátoru.

1924

Podstatným zlepšením návrhu automobilových motorů bylo použití plně vyvážené klikové hřídele. Všechny primární a sekundární síly byly vybalancovány, aby se značně vylepšila hladkost chodu motorů V8 v automobilech Cadillac. Zavedení lakovaných barev zkrátilo výrobní čas a zlepšilo vzhled vozidel.

1928

Cadillac zavedl jako první na světě synchronizovanou převodovku „Synchro–Mesh Silent–Shift“ a bezpečnostní skla. Ve stejném roce uvedl pochromované prvky interiéru a exteriéru.

1930

Cadillac uvedl jako první na světě motor V16 v osobním automobilu. Motor měl hydraulicky nastavované ventily, dva karburátory, dvojitý výfuk a maximální výkon 160 koní. Zdvihový objem motoru byl 7,4 l. Od tohoto motoru byl odvozen motor V12, který byl uveden později. Ze zdvihového objemu 6,0 l produkoval 135 koní. Cadillac se stal jedinou automobilkou, která nabízela vozidla vybavená celou škálou motorů V8, V12 a V16.

1934

Cadillac sa stává první automobilkou, která zavedla pružinové odpružení sériového modelu.

1937

Cadillac V8 překonal všechny tehdejší rychlostní rekordy sériových automobilů na Indianapolis Motor Speedway.

1938

Cadillac umístil řadicí páku k volantu, aby tak uvolnil prostor pro tři pasažéry vpředu. Pro limitovanou sérii luxusních modelů Cadillac nabízel vylepšený motor V16 s objemem 7,0 l a výkonem 185 koní. V tomto roce nabízí Cadillac jako první v Americe střešní okno.

1941

Cadillac představil plně automatickou převodovku Hydra-matic. Bylo to rok poté, co si odbyla svoji premiéru v automobilech Buick. 30 % zákazníků si zvolilo Cadillac vybavený právě touto převodovkou.

1942

V únoru 1942 přerušil Cadillac výrobu civilních vozidel, aby o 55 dní později vyjel z velké výrobní haly v Clark Street v Detroitu první lehký tank M-5. Technici Cadillacu se na vojenskou výrobu připravovali od začátku roku 1941. Adaptovali motor V8 a převodovku Hydra-matic pro použití v tanku. V lehkém tanku M-5 byly dva motory V8 s dvěma Hydra-matic převodovkami. Tento tank byl jedním z nejefektivnějších vojenských obrněných vozidel své doby. Cadillac kromě tohoto projektu vyráběl i vačkové a klikové hřídele pro další vojenská vozidla.

1943

Cadillac získal cenu Army-Navy "E" za kvalitu vojenské produkce.

1944

Cadillac začíná s produkcí M-24, nejrychlejšího a nejlépe ovladatelného lehkého bojového tanku, který sloužil zemi na bojové frontě. Stejně jako M-5 měl M-24 dva motory V8 a dvě automatické převodovky.

1948

Návrhář designu automobilů Cadillac Harley Earle realizoval prvek, který je znám pod pojmem „ploutve”. Nejcharakterističtější prvek amerických automobilů 50. a 60. let, ke kterému se přidala i většina konkurenčních automobilek v USA.

1949

25. listopadu vyrobil Cadillac model s pořadovým číslem 1 000 000.

1954

Cadillac je první automobilkou, která měla všechny svoje modely standardně vybavené posilovačem řízení. Ve stejném roce přišel Cadillac se třemi bezpečnostními inovacemi: Systémem „autronic eye”, který za šera automaticky rozsvěcoval světla a přepínal dálková světla na potkávací v případě zjištění zdroje světla v protisměru. Systémem, který na jedno stlačení tlačítka aktivoval ostřikovače čelního skla spolu se stěrači a konečně posledním bezpečnostím prvkem bylo čalounění palubní desky.

1957

Cadillac na svém modelu Eldorado Brougham zavádí čtyři světlomety (spolu s jinými U.S. značkami), střechu z nerezové ocele, elektrické sedadlo s pamětí, automatické elektrické centrální zamykání, nízkoprofilové pneumatiky a kované hliníkové disky. Jeden systém se stal pro Cadillac typickým — byla to nohou (pedálem) aplikovaná parkovací brzda, která se při zařazení rychlosti automaticky vypínala.

1959

Nízkotlaké freonové tlumiče pérování zlepšily jízdní vlastnosti Cadillaců.

1964

Cadillac zavádí systém Comfort Control, což je první automatická regulovaná klimatizace v automobilu. Systém automaticky reguloval topení, větrání a klimatizaci. Bezpečnostní pásy na předních sedadlech jsou ve vozidlech Cadillac standardní výbavou.

1965

Cadillac je první automobilkou, která zavádí výškově a podélně nastavitelný volant. Zavádí též zadní tlumiče pérování Delco Superlift, které mohly automaticky nastavovat světlost podvozku — autoleveling.

1966

Cadillac jako první na americkém automobilu zavedl posilovač řízení s variabilním poměrem. Jako příplatkovou výbavu zavedl v tomto roce vyhřívání sedadel a stereo rádio.

1970

Cadillac přichází s novým motorem V8 s objemem 8,2 l. Dosahuje maximálního výkonu 400 koní a kroutícího momentu 748 Nm. Byl to největší motor aplikovaný v sériovém osobním automobilu. Exkluzivně je v nových modelech rádio samočinně vyhledávající stanice. Na modelu Eldorado je za příplatek systém Track Master — elektronicky řizené brzdy v případě smyku —, předchůdce dnešního ABS.

1973

Na modelech z tohoto roku se objevil tzv. EGR systém (Exhaust Gas Recirculation), který přispěl ke snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech.

1974

Cadillac spolu se značkami Buick a Oldsmobile uvádí na nových modelech systém Air Cushion Restraint, což není nic jiného než předchůdce dnešního airbagu fungujícího na stejném principu.

1975

Cadillac nabízí jako první v amerických sériových automobilech elektronické vstřikování paliva. Systém využívá analogovou počítačovou technologii na určení správné sytosti směsi. Použit byl na modelech 1975 Eldorado, Fleetwood a deVille.

1978

Cadillac jako první otestoval možnost aplikace digitální počítačové technologie v automobilu tak, že nabízí ve výbavě „Trip Computer” (v Evropě nazýváno jako palubní počítač) měřící množství spotřebovaného paliva, okamžitou spotřebu, průměrnou spotřebu a dojezd na nádrž a to na modelech 1978 Seville.

1980

Cadillac zdokonaluje technologii přípravy směsi zavedením digitálního elektronického vstřikování, které nyní obsahuje samodiagnostický systém.

1981

Představen motor 6,0 V8 označovaný jako V8-6-4, který se stal technologickou špičkou díky systému automatického odpojování válců dle potřeby. Při požadavku na maximální výkon pracoval na všech 8 válců, při mírné jízdě využíval již jen 6 válců a při ustálené rychlosti jen 4 válce. Díky tomuto systému se povedlo významně snížit spotřebu paliva. I přes technologické problémy potvrdil značku Cadillac jako světového inovátora a průkopníka nových technologií.

1984

Cadillac představuje Gold Key Delivery System. Systém představoval standardizované procedury při dodávce automobilu zákazníkovi v celé dealerské síti Cadillac. Každé dodávané vozidlo prošlo dvěma inspekcemi, se zákazníkem byla vykonaná testovací jízda a byly mu podrobně vysvětleny funkce jednotlivých zařízení výbavy vozidla. Zákazník poté dostal k vozidlu dva páry klíčů pozlacených 24karátovým zlatem. Tato pozornost věnovaná zákazníkům a jejim vozům pomohla firmě dosáhnout prvního místa v celoročním indexu spokojenosti spotřebitelů publikovaném J.D. Power & Associates v „The Power Report” zhodnocujícím zkušenosti spotřebitelů při nákupu výrobků.

1985

Cadillac uvádí jako první na světě automobil, který má přední náhon a součastně napříč uložený motor V8.

1987

Cadillac uvádí na modelu Allanté multiplex kabeláž pro venkovní osvětlení.

1988

Cadillac uvádí jako první výrobce luxusních automobilů v Americe 24hodinový Roadside Service Program. Tato služba umožňuje poskytnutí pohotovostního servisu každému z majitelů Cadillac zavoláním na bezplatné telefonní číslo.

1990

První Traction Control systém (kontrola trakce hnaných kol) nabízený na americkém trhu je standardní výbavou modelů Cadillac Allanté.

1992

Cadillac jako první na světě standardně implementuje do všech modelů technologii „ride control”. Mikropočítačem řízené tlumiče zajištují maximální komfort za všech jízdních podmínek. Ve stejném roce se taktéž ve všech modelech stávají standardní výbavou automatické převodovky s vnitřní logikou reagující na jízdní zvyklosti řidiče.

1993

Cadillac uvádí 4,6 l V8 Northstar, svůj první motor V8 se čtyřmi ventily na válec (32V). Motor má hliníkové hlavy i blok a bylo v něm aplikováno 16 nových patentů. Jedním z nich byl „limp–home”, který umožňuje dojezd s vozidlem bez jakékoliv chladící kapaliny (např. při prasknutí chladiče) až 80 km při maximální rychlosti 80 km/h.

1996

Modely Seville Touring Sedan (STS) a Eldorado Touring Coupe (ETC) jsou nejvýkonější automobily s předním pohonem na světě (300 hp).

1997

Na modelech Seville STS, Eldorado Touring Coupe a DeVille Concours je standardní výbavou systém StabiliTrak zabraňující ztrátě kontroly nad vozidlem v zatáčkách nebo na kluzkém povrchu.

1998

Model Seville STS přichází vybaven sedadly s automatickým přizpůsobováním tělu. Sedadla složená z 10 vzduchových polštářků, které měří vnitřní tlak vzduchu, se samočinně přizpůsobují tělu řidiče. Sedadla schválila American Physical Therapists Association. Motor Northstar dostál ve všech modelech několika změn. Nyní je Cadillac první výrobce na světě, který zavedl vodou chlazený alternátor. Další změnou na motoru je ukotvení veškerého příslušenství jako je např. kompresor klimatizace, vodní pumpa a další přímo na blok motoru. Díky tomuto technologickému návrhu bylo docíleno minimalizace vibrací od pohonné jednotky.

2000

Cadillac u modelu DeVille nabízí jako příplatkovou výbavu „night vision” — systém nočního vidění, jaký je znám z vojenského prostředí. Díky infračevené kameře umístěné za mřižkou chladiče dokáže do vzdálenosti 720 metrů odhalit jakýkoliv zdroj tepla a jeho obraz přenést projekcí na sklo před řidiče. Systém tak s dostatečným předstihem dokáže odhalit například lesní zvěř, cyklistu, nebo chodce.

Zajímavosti

Nahoru

(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republikawww.cadillac.czcadillac@cadillac.cz

Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech

 

Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.