Cadillac klub Česká republika

První generace imobiliseru GM VATS (Vehicle Anti-Thief System) Pass-Key I.

V roce 1986 představil koncern General Motors svůj první elektronický systém zabezpečení vozů, který se nazýval VATS (Vehicle Anti-Thief System). Po uvedení ve vozech Chevrolet Corvette si od roku 1989 našel své uplatnění ve vozech Cadillac a od roku 1991 postupně i v ostatních vozech koncernu GM. Jedná se tedy o univerzální zabezpečovací systém kompatibilní s ostatními vozy koncernu stejné generace. V našich končinách se s ním typicky setkáte ve vozech Chevrolet Corvette a Camaro, ve všech modelech Cadillac či v neméně populárním Pontiac Firebird.

Tip: (přehled ostatních modelů s VATS systémem, bez záruky)

dva klíče Cadillac
(originální sada klíčů Cadillac – startovací VATS a zámkový běžného typu )

Takto vypadá typický nový ještě nevyříznutý VATS klíč v originálním 24k zlatém provedení Cadillac. Samotný zabezpečovací prvek je vždy umístěn oboustranně na čepeli startovacího klíče (druhý klíč od zámků je běžného typu). Tento prvek - anglicky nazývaný jako „chip“ - není po technické stránce nic jiného než obyčejná elektrotechnická součástka běžně nazývána jako „odpor“. Nejedná se tedy v žádném případě o počítačový čip opatřený digitálním kódem, či jiným programovatelným prvkem. Princip odporu byl elegantním řešením konce 80. let jak efektivně vyřešit zabezpečení a současně nezvýšit pořizovací náklady nebo nesnížit spolehlivost vozu komplikovanou elektronikou. Proto z dnešního pohledu můžeme tuto první generaci hodnotit jako nadmíru spolehlivou s adekvátním stupněm ochrany, samozřejmě v dnešní době již překonanou.

Způsob fungování lze jednoduše odvodit. V klíčku vsazený odpor s jasně definovanou hodnotou se ve spínací skříňce spáruje se svým protějškem a pokud systém vyhodnotí, že se jedná o správnou hodnotu odporu, je povolen start. V opačném případě se start nezdaří, rozsvítí se žlutá kontrolka „security“ a systém zůstane po 2 minuty zablokovaný. Po uplynutí této doby je možné pokus opakovat.

Aby bylo možné vytvořit duplikát klíče (např. v případě ztráty), ustanovila automobilka pro celý koncern přesně definovanou skupinu hodnot odporů. Těchto odporů je celkem 15 typů a lze je běžným způsobem objednat u kteréhokoliv z dodavatelů dílu na americké vozy. Pro objednání je nutné znát, jaké číslo od 1 do 15 má právě váš VATS klíč. Způsobů, jak toho dosáhnout, je hned několik.

Podle VIN karoserie vozu - pokud však není známa přesná minulost vozu, je možné, že došlo k výměně spínací skříňky a tím ke změně hodnoty VATS klíče.

Anebo přesněji změřením hodnoty odporu multimetrem, který má jistě každý kutil doma v šuplíku, a následném vyhledání v přiložené tabulce:

Číslo VATS klíče VATS kód Hodnota odporu Ω
# 1392
# 2CN523
# 3FW681
# 4GP887
# 5KA1130
# 6N51470
# 7UN1870
# 8XB2370
# 9GA3010
# 10NP3740
# 11FY4750
# 12C56040
# 13XY7500
# 14KB9530
# 15UW11800

Klíč vždy koupíte jako polotovar bez vyříznuté čepele. Vyříznutí duplikátu provede podle originálu každá dílna autoklíčů v nejbližším hypermarketu. Tedy, nedoporučuje se ztratit obě dvě sady klíčů.

Tip:
Náhradní klíč lze objednat v originálním 24k zlatém provedení (pouze Cadillac), nebo v levnější univerzální GM verzi s plastovou hlavou. Cena GM verze klíče se v ČR pohybuje kolem 1500 Kč, v USA pak kolem $15 za kus.

dva univerzální klíče GM
(univerzální sada klíčů – použité s vyříznutou čepelí)

Přesnou hodnotu VATS (systém pracuje s odchylkou ±5 %) je též potřeba znát, pokud zamýšlíte vůz startovat

V těchto případech je nutné systém VATS by-passovat a to nastálo přisazeným odporem ve spínací skříňce.

Postupně od roku 1996 začal koncern GM implementovat do svých vozů novou generaci klíčů nazývaných PassKey II, které již fungují na principu transpondéru, tedy bezkontaktní identifikace klíče. Identifikátor není volně přístupný na čepeli jako u VATS, ale uživatelsky nedostupný v zatavené hlavě klíče. A tedy není kompatibilní s výše uvedeným návodem.

Tip:
Reklamní leták Pass-Key z roku 1990

Zdeněk Anýž

Obecné

Nahoru

(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republikawww.cadillac.czcadillac@cadillac.cz

Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech

 

Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.