Cadillac klub Česká republika

Cadillac Catera

Jediným Cadillacem, který se celý kompletně vyráběl v Evropě je Cadillac Catera. Tento vůz střední třídy (dle EPA) se vyráběl v Rüsselsheimu v Německu. Pokud máte pocit, že je vám ten design povědomý tak máte pravdu - jde o velmi mírně upravený Opel Omega a to sice v té nejlepší verzi MV6. V USA byl nabízen v letech 1996 až 2001, s faceliftem v roce 2000.

Takže co to vlastně byl Cadillac Catera? Jak již bylo řečeno upravený Opel Omega MV6 se vším co k tomu patří. Tedy motor V6 o objemu 3.0l (2962ccm, úhel 54stupnů, typ L81, vyráběn v UK), s rozvodem DOHC, výkonem 150kW/202koní a umístěn vpředu podélně a poháněl zadní kola přes 4stupňový automat (od GM typ 4L30-E). Ovšem GM, respektive Cadillac provedl několik změn zejména v designu, aby to nebyl prostě jen Opel s jiným logem. Takže Catera dostala upravenou čelní masku, jiná zadní světla, upravená vnější zpětná zrcátka, změněnou palubní desku s jiným rádiem, ovládáním klimatizace, tlakoměrem oleje a ukazatelem stavu baterie (voltmetrem).

Proč vlastně Cadillac dal na trh takový automobil, když už věděl, že minule se to s Cimaronem moc nepovedlo? Především se na trhu v USA začala objevovat BMW řady 3 (ne, že by se neprodávaly už předtím) a Audi A4 a mnoho potencionálních zákazníků hledající sportovnější svezení v menším autě a mladšího ročníku si nemělo co u Cadillacu koupit. Takže jasný marketingový plán tu byl a bohužel to dopadlo skoro stejně jako s Cimaronem. Cadillac uvedl Cateru na trh jako auto, které je jiný Cadillac s motem "Caddy that zigs", tedy něco jako Cadillac co mění směr/zatáčí a jejím mluvčím byla Cindy Crawford.

První recenze nebyly zrovna povzbudivé nicméně ani špatné. Za cenu USD 30000,- to byl super kup a standardní výbava zahrnovala všechna 4 okna s elektrickým ovládáním, dálkové ovládání zámků, vyhřívané ostřikovače čelního skla a automatická dvouzónová klimatizace. Nabízen byl základní model a nebo model s interiérem v kůži. Doplňková výbava byla omezena na elektricky ovládané střešní okno, vyhřívané přední a zadní sedačky, BOSE audio a chromovaná kola. V recenzích té doby se zejména mluvilo a měkčím naladění podvozku a chybějící manuální převodovce. Pro modelový rok 1998 byla přidána elektricky ovládaná roletka na zadním okně. Také jiné airbagy. V dalším roce bylo upraveno víčko nádrže a doplněna signalizace jeho nezavření, možnost doprogramování 4 funkcí na dálkové ovládání zámku dveří a zatmavená maska chladiče.

"Velký" facelift byl proveden v roce 2000. Catera dostala upravenou čelní masku, zadní světla se podobala Opelu Omega typu C a z tohoto typu byl také převzat interiér mimo středové konzoly. Do výbavy se dostaly HID (Xenony) světla, drive by wire plynový pedál a jinak naladěný podvozek. Začal se také nabízet paket Sport, který měl v nabídce jiná kola a spoiler na víku kufru. V posledním roce (2001) dostala Catera systém OnStar 2.6 (nouzový systém pro přivolání si pomoci - jen pro USA a Canadu) a ventilované brzdové kotouče na zadní nápravu. Pro paket sport byla určena nová přední sedadla, nastavitelná v 10ti směrech oproti standardním nastavitelným v 8mi směrech.

V průběhu doby se na Cateře řešilo několik problémů - největší byly vadné benzínové nádrže a airbagy, které byly špatně nastaveny. Proto bylo vždy na několik týdnů pozastavena expedice vozů k dealerům. Naopak u zákazníků převládaly problémy s motory. Převodovky jako v Evropě moc problémové nebyly jelikož automobil měl tychlost omezenu na 125mph (201km/h).

Pokud si přečteme nějakou recenzi na Cateru na závěr jejího života, tedy po faceliftu tak se dočteme o dobré výbavě a ceně, následně dobrém podvozku, který velmi dobře filtruje nerovnosti na rozbitých cestách, přesném řízení i okolo středové polohy. Nicméně problémem je motor a hmostnost vozidla. Prostě mnoha recenzentům to auto přišlo, jakože ztrácí dech. Sportovní podvozek byl prý typicky německy klidný a to i při velmi rychlých změnách směru. Jen jeden údaj za všechny maximální příčné zrychlení bylo 0,77g a u sportovního podvozku (byl snížen a měl tužší jak tlumiče tak pružiny) bylo 0.82g což je velmi slušný výsledek.

Catera nebyl nijak velký úspěch, spíše malý propadák. Celkově se prodalo něco okolo 95000 automobilů. Její kupci očekávali od Cadillacu více místa a mladší zase lepší jízdní vlastnosti. Navíc Catera nebyla považována ani za moc luxusní vůz na to, že je to Cadillac. Nicméně je nutno si říci, že tím, že to opět Cadillac zkusil a ani po tomto neúspěchu nepřestal asi by nikdy nevznikly ty lepší menší Cadillacy součastnosti jako je ATS nebo CTS.

Takže zbývá poslední otázka koupit nebo ne? Pokud chcete opravdovou podivnost, raritou bych to nenazval, tak do toho jděte. Díly budou po většinou shodné s Omegou takže provozní náklady by neměly být extrémně vysoké. Pořizovací cenu u ojetého vozu bych viděl podobnou jako je u Omegy mladšího ročníku tedy do Kč 70000,- za modely po faceliftu do Kč 50000,-. Vedle klasických rad vyzkoušejte všechny páčky a čudlíky a vemte s sbeou kamaráda automechanika tak zkontrolujte hlavně motor a automat. Jak si nebude jistí běžte pryč. Kamarád MV6ku měl....

Pavel Wasserbauer

Cadillac Catera, ročník 1996

Cadillac Catera, ročník 2000

Cadillac Catera, ročník 2001

Nahoru

(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republikawww.cadillac.czcadillac@cadillac.cz

Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech

 

Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.