Cadillac klub Česká republika

Opravy dofukování sedaček

1988 Cadillac Seville Elegante

Ke standardnímu cestovnímu komfortu u vozidel Cadillac bezesporu patří dofukování bederní opěrky sedadla. Tuto vymoženost, která přijde vhod zejména na delších cestách, začal montovat Cadillac již v sedmdesátých letech, kdy pohodlí, bezpečnost a komfort se snoubily do jednoho pojmu.

Tento systém se anglicky nazývá LUMBAR, jedná se o jednoduchý pneumatický systém zamontovaný přímo do sedáku vozidla, který je napájen z elektrického rozvodu vozidla.

Systém funguje na základě membránového excentrického kompresoru se zpětnou klapkou nasávaného vzduchu. Tento kompresor bývá nejčastější příčinou nefunkčnosti. Kompresor je propojen na vzduchový vak v opěrce hadičkou, na které je ještě odbočka ke spínači systému, který bývá nejčastěji umístěn na sedáku.

Spínač se dělí na dvě části, elektrická, kterou sepnete kompresor, který začne pumpovat a tak dofoukne na vámi požadovanou tuhost opěrku.

Druhá část je pneumatická, která funguje tak, že když knoflík stisknete opačným směrem než když provádíte dofukování, dojde k takzvanému otevření systému mechanicky, kdy nahromaděný vzduch ve vaku a hadičkách stisknutím již zmíněného knoflíku odfoukne pozvolna všechen vzduch do prostoru.

Závady na hadičkách či snad na vaku v opěrkách jsou minimální a projevují se tak, že po stisku dofukování se kompresor rozeběhne, ale na opěrce se žádná změna tlaku neprojeví, závadu lze zjistit lehce, když pod sedákem nahmatáme systém hadiček většinou bývají hadičky jen vypadlé ze spojů, závady vaků v opěrkách jsou u vozidel Cadillac ojedinělé, jen v případě, že by Vaše babička ve voze pletla svetr a pletacím drátem vám propíchla škodolibě sedadlo.

Nejčastější závada bývá v samotném kompresoru a to konkrétně v membráně, která tlačí vzduch do systému. Demontáž kompresoru není až tak složitá práce a zručný kutil ji zvládne sám. Kompresor se většinou nachází v přední části sedáku uložen napříč. Od kompresoru vede jedna hadička, která se v zápětí rozděluje na dvě, z toho jedna vede do vaku a druhá k otvíracímu ventilu, který je umístěn nejčastěji v knoflíku, který kompresor spíná. Kompresor bývá často zapojen společně na stejné el. větvi se servomotorem sklonu opěradla.

Pro demontáž kompresoru je nutné sedadlo sundat z elekrických pojezdů celého sedadla, doporučuji proto sedadlo posunout do polohy, kdy je co nejvýše, abychom se pohodlně mohli dostat na šrouby, které sedadlo drží k pojezdovým suportům.

Po demontáži sedadla z vozu můžeme kompresor pohodlně vyjmout.

Nejdříve musíme zjistit co se kompresoru stalo, postupujeme tak, že nejprve povolíme šrouby, které jsou na výtlaku kompresoru, abychom se dostali na excentrický mechanismus, který pohání membránu.

Pokud nebude excentrický mechanismus viditelně poškozen posunutím, vyjmeme membránovou celu, na které je přišroubován zpětný ventil a výtlak. Po tom můžeme vyzkoušet samotný motor, abychom mohli vyřadit možnost, že je motorek spálený, tato možnost je však málo pravděpodobná. Pakliže motorek běží máme jistotu, že se jedná o poruchu membrány.

Membránovou celu rozmontovat je snadné, je stažena čtyřmi šrouby z toho dva ještě přitahují zpětný ventil pomocí profilovaného plíšku. Po demontáži můžeme vidět, zda je membrána rozpadlá či nikoli.

Samotnou membránu nelze objednat a tak si musíme pomoci sami po Česku. Po dlouhém bádání a zkoušení jsem přišel na způsob, jak rozpadlou membránu nahradit, vzhledem k tomu, že celý kompresor je miniaturní a hodinářská práce můžete rovnou zapomenout na neporézní gumu milimetrové tloušťky, s tou motorek ani nepohne!!

Jediný materiál, který vydrží v takovémto zařízení, kde je potřeba si zachovat konstantní elasticitu je….vážení přátelé... obyčejná elastická izolační páska libovolné barvy (doporučuji černou). Zde je však třeba poznamenat, že pásku nejprve odvinete a musíte jí slepit k sobě tak, aby obě lepící strany byly u sebe, po té můžete membránku vystřihnout a přišroubovat na excentrické táhlo, které potom vložíte do membránové cely a po té nasadíte k motorku.

Je nutné dbát na to, abyste zajistili maximální elasticitu pro snadný a lehký chod kompresoru.

Pakliže kompresor nepoběží, musíte membránu nejprve rozchodit ručně.

Já Vám přeji, abyste se v takto opravené sedačce cítili pohodlně a mohli si dopřát pevný, či snad měkký posed, jak je libo při cestách Vaším Cadillacem.

Marek Doubrava

1988 Cadillac Seville Elegante

Nahoru

(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republikawww.cadillac.czcadillac@cadillac.cz

Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech

 

Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.