Již při letmém pohledu na zadní část prahů a vedení plechů lemující zadní podběhy bylo zřejmé, že pod krásně vypadajícím lakem majestátního křižníku je, jak říká můj kolega Karel, "PASEKA". No, moc se nesekl, bylo to ještě horší a na pořízených fotografiích to také můžete posoudit.
Podlahové partie byly to samé jen komplikovanější tím, že laminát to jaksi měl opravit. Velmi oblíbený způsob karosářských oprav v sousedním Německu. Asi již nebudu psát, jak opravit takto poškozenou karoserii. Normální člověk to ví a prase zůstane prasetem. Tak mne napadlo, že bych krátce rozepsal jak to nedělat.
Asi nejhorší způsob je do vyrezlé dutiny, třeba v podběhu nebo prahu, nacpat noviny, nebo jí vypěnit PU pěnou tzv. montážkou a na to potom nanést kyt a dělat že se nic neděje. Málo kdo totiž ví, že PU pěna potřebuje ke své rozpínavosti vlhkost atd. atd. Dál již nebudu nic psát, protože je to zbytečné, leda že by jste potřebovali auto druhý den prodat tak asi jo… Ale!
Dalším vytříbeným způsobem je díru přelaminovat a pak natáhnout kyt. To, že to někteří jedinci dělají, se dá omluvit pouze jediným způsobem a to tak, že si spletli auto s kánoí nebo hausbótem. Každopádně tato oprava je alespoň trochu technologicky vyspělejší než předešlá, takže se jí budeme smát o něco méně, a to jen proto, že když se v takto vylepšeném autě nabouráte, tak vám laminát i třetí generace na děravé podlaze uřízne nohy jako nic. A ještě, když se pak odhodláte dát auto opravdu do pořádku, je to děsná legrace ten laminát odstranit pryč. Mimochodem, na tomto voze bylo tolik laminátu, že byste si z něj udělali Trabanta ve Strechlimusine.
Pak je tu velmi oblíbený styl a ten je docela úsměvný a to, že si z auta pomalu děláte stíhačku.
Návod: Přes vyrezlou díru dáte plech a vedete ho až do zdravého materiálu. Pak vezmete vrtačku a přiložený plech svrtáte s podlahou a nakonec, jako perlička na dortu, pár trhacích nýtů a hurá do ulic, no možná to ještě natřít a pak budete před kamarády ti nejlepší borci na opravu nemocných karosérií.
To, že auto bude snýtované jako stíhačka, o tom raději mluvit nebudu.
No a nebo styl "Co je prašivé to zakryjeme novým dílem". Tento vskutku pikantní styl je opravdu vrcholem a je obzvláště oblíben v Anglii. Spočívá na principu zakoupení nového dílu a navařením na proklepaný, starý, zrezlý díl karoserie. Výsledek je docela dobrý a někdy je tato oprava zvláště na velkých veteránech těžko rozpoznatelná, byla-li čerstvě provedena. Tento způsob mi přijde ve srovnání něco jako hodit krásnou nahou ženskou do baráku plného malomocných lidí.
Pobavilo Vás to? … No tak se skočte do garáže podívat na vašeho miláčka, jestli se Vám tam na něm někdo nepodepsal.
Zpět k vozidlu. Na pořízených fotografiích můžete vidět postup prací při obnově podlahy a vyrezlých nosníků podlahy.
Po hrubém ořezání zjevně poškozených částí pozvolna odkrýváte části podlah bodovacím vrtákem až na zdravý základ. Ve vzniklých otvorech se Vám naskytne pohled na nosníky a výztuhy podlah. Pokud jsou napadeny je nutné je vyřezat a nahradit novými ze stejné tloušťky materiálu. Nesmíme též opomenout fakt, že je potřeba z takto nově vyvedených výztuh odvést kondenzovanou vodu a tak je nutné dodržet odtokové otvory.
Po zavaření nosníku přejdeme k vlastní tvorbě a vynesení podlahových částí. Je samozřejmě dobré celou část podlahy vyrobit z jednoho kusu plechu, ale vzhledem k tvaru některých partií to není možné a tak některé detaily je nutné dovařit přiložením patřičně dotvarovaných plechů.
V podlaze je potom nutné zamezit tzv. "lupavce". Tohoto dosáhnete dovařením malých výztuh, které vaříte bodovým svárem ze spodní části podlahy. Vždy platí zásada, vařit až do zdravého plechu a nebo, pokud máte celý díl, tak máte tu výhodu že ho pouze odbodujete ze skeletu a po vybroušení bodových svárů ho nahradíte novým, který opět bodujete na stejné místo a poté těsníte na Carplast.
Vzhledem k tomu, že si málokdo doveze ze Států celý bok na 69 a předělává ho, tak se volí cesta menšího zla a tou jsou výše uvedené noviny a kyt!!! TO JE LEGRACE. Pak vám nezbývá než se dořezat do zdravého a potom si dát tu práci a modelovat a modelovat z plechu nový kus. Je to opravdu jediná cesta, jak vozidlo uvést znovu do původního stavu, a nemusíte se tak bát toho, že až do vás někdo praští, tak z vás nevypadnou tři roky staré noviny.
Boky, jak vidíte na pořízených fotografiích, byly silně napadeny rzí a několikráte kytovány. Vrstva kytu v dolních partiích dosahovala až 15 mm. Důležitým faktorem byl fakt, že mezipraží a konec podběhu byl vyrezlý pouze částečně a tak stačilo pouze proříznout část mezipraží a nahradit ho novým kusem a na něj pak přiložit dotvarovaný kus zadního blatníku i s částí prahu. Práh se k mezipraží v dolní čísti pouze boduje a k vrchní části se dovařuje v celé délce, je však nutné dbát toho, aby se plech nebortil díky změně tepoty při vaření a tak musíme dostatečně chladit. Sváry brousíme klasickým brusným kotoučem a posléze na dolaďování používáme lamelový kotouč.
Je velmi důležité zvolit dobrou podkladovou barvu, kvůli zamezení případné koroze ze svárů, a tak je dobré používat reaktivní podkladovou barvu a po důkladném proschnutí nanášet teprve základní nátěr. Po dalším proschnutím nanášíme na podlahu, podběhy a vůbec všechna vařená místa těsnící a izolační hmotu jak z vnitřní strany, tak i z venkovní. Tato hmota zabraňuje průniku vody do dutin i při křížení vozidla neboť si zachovává svoji přirozenou pružnost. Zpravidla druhý den na takto ošetřené karoserii provedeme v místech, kde jsme prováděli těsnění Carplastem, ještě jeden nátěr základem a pak stříkáme vrchní ochranné vrstvy.
Samotnou kapitolou jsou zavazadlové prostory takovýchto velikých křižníků. Vyreznutí zavazadlového prostoru je jasné už při prvním pohledu na vozidlo. Za zadní nápravou dlouhý převis táhnoucí se líně k nárazníku a zástěrky se vůbec nenosí. Voda, kamínky a nečistoty se solí ze silnice se od kol řítí přímo na venkovní plochu podlahy a skoro vždy si voda najde cestu i do nosníku zavazadlového prostoru, který má většinou i funkci držáku silentbloku kastle.
Pokud si to vše dáte dohromady, je jasné, že po pár letech je tu vyrezlý nosník v kufru s partií u podběhů a konečným efektem je naklonění karoserie. Oprava potom spočívá v odbodování podlahy zavazadlového prostoru a následné opravení vyrezlého nosíku. Na fotografiích můžete vidět, že tento automobil není výjimkou, a tak je patrné, jak se oprava v takovém prostoru provádí.
Mezi další problém patří zádní partie a to blatník vedoucí od podběhu až k nárazníku. Vzhledem k tomu, že došlo ke korozi v zavazadlovém prostoru a odreznutí nosníků, došlo i k tomu, že vzniklými otvory se voda dostávala do vnitřní kapsy blatníků a způsobila oboustranné vyreznutí jak blatníku zevnitř, tak i podběhu, který blatník na spodní straně drží. V tomto případě, pokud nemáte nový bok po ruce, musíte vyříznout celou poškozenou partii a nezbývá nic jiného, než podle staré vymodelovat novou část, kterou pak vaříte zpět na vozidlo. Tato partie je docela obtížná, neboť je zde mnoho prostorových ohybů a tak je nutné jí vyrobit z několika dílů.
Na pořízených fotografiích můžete vidět, kam až může rez běžně dosáhnout pokud včas nezasáhnete.
Marek Doubrava
1969 Cadillac De Ville Convertible
Opravy
(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republika — www.cadillac.cz — cadillac@cadillac.cz
Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech
Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.